جراحی‌ ارتوپدی (Orthopedic surgery)

جراحی‌ ارتوپدی (Orthopedic surgery)

جراحی‌ ارتوپدی (Orthopedic surgery)

جراحی ارتوپدی (Orthopedic surgery) به شاخه‌ای از علم پزشکی گفته می‌شود که شامل درمان بیماری‌ها و اصلاح ناهنجاری‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل است.

دو مفصل مهم در بدن، که به دلایل مختلف آسیب پذیر تر هستند، مفصل‌های زانو و ران(لگن) می‌باشند.

مفصل زانو، بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان است و ران را به ساق پا پیوند می‌دهد. این مفصل، میان استخوان‌های ران و درشت نی قرار دارد. در زانو، غضروف مفصلی (ماده‌ای لغزنده که اجازه می‌دهد سطوح استخوانی بدون آسیب دیدن، روی یکدیگر بلغزند و با جذب ضربات وارده حرکت استخوان‌ها را آسان می‌نماید)، انتهای استخوان ران، سر استخوان درشت نی و پشت استخوان کشکک را می‌پوشاند. درد زانو، یک شکایت عمده در میان بسیاری از افراد جامعه است و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مفصل زانو، به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می‌شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است. همچنین بیماری‌های مختلفی این مفصل بزرگ و مهم را درگیر می‌کنند.

آرتروز از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که مفصل زانو را درگیر می‌کند. اضافه وزن و چاقی ، کار زیاد و همچنین کمبود ویتامینD.، سبب آسیب به مفصل زانو شده و بیماری آرتروز را تشدید می‌کند.

آرتروز استخوان، استئوآتریت، آرتریت روماتوئید و آرتروزهای ناشی از ضایعه از بزرگترین دلایل تخریب مفصل زانو و الزام جراحی ارتوپدی (Orthopedic surgery)  تعویض مفصل زانو می‌باشند.

مفصل ران یا در اصطلاح مفصل لگن (Hip Joint)، بزرگترین مفصل بدن پس از مفصل زانواست. از ویژگی‌های مهم مفصل ران، داشتن ثبات و تحرک توام است. در هر طرف لگن یک مفصل ران قرار گرفته است. این مفصل، نقش مهمی در حفظ تعادل تنه و کل بدن انسان ایفا می‌کند. مفصل ران، متصل کننده تنه و اندام تحتانی است و در انتقال وزن بدن از کمربند لگنی به اندام‌های تحتانی نقش دارد. هنگامی که این مفصل دچار مشکل می‌شود، مسئله ایجاد شده می‌تواند تاثیر جدی بر کل بدن و توانایی انجام فعالیت های عادی داشته باشد. هنگامی که این مفصل به خاطر آرتروز یا سایر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید شود، جراحی ارتوپدی تعویض مفصل ران به بیمار پیشنهاد می‌شود. با پیشرفت روش‌های جراحی ارتوپدی (Orthopedic surgery) ، محدودیتی از نظر سن و وزن بیمار برای این نوع جراحی وجود ندارد.

عواملی که باعث تخریب مفصل ران می‌شود عبارتند از:

شایعترین انواع جراحی ارتوپدی (Orthopedic surgery) شامل:

است.