تعویض مفصل ران (Hip replacement)

تعویض مفصل ران (Hip replacement)

تعویض مفصل ران (Hip replacement)

تعویض مفصل ران (Hip replacement) به آرتروسکوپی لگن (تعویض مفصل لگن) نیز معروف است.

در جراحی تعویض مفصل ران (Hip replacement) استخوان و غضروف آسیب دیده از محل خارج شده و با اجزای مصنوعی (پروتز درون کاشت) جایگزین می‌شوند. جراحی تعویض مفصل ران  (Hip replacement)  به منظور کاهش درد و بهبود فعالیت بیمار انجام می‌شود. در جراحی تعویض مفصل ران مراحل زیر توسط جراح انجام می شود:

  • بخش انتهایی استخوان ران برداشته شده و با یک میل فلزی در بخش مرکزی خالی شده استخوان فمور جایگزین می‌شود. این قطعه فلزی ممکن است در محل با استفاده از مواد مخصوص چسبانده شود یا در استخوان جایگذاری شود.
  • یک بخش کروی فلزی یا سرامیکی در بخش بالای میله قرار می‌گیرد. این بخش کروی می‌تواند جایگزین سر آسیب دیده استخوان فمورال شود که از محل خارج شده است.
  • سطح غضروف آسیب دیده در حفره (حفره حقه استخوان لگن) برداشته شده و با یک حفره فلزی جایگزین می‌شود. در این حالت معمولاً از پیچ یا چسب مخصوص برای نگه داشتن حفره در محل استفاده می‌شود.

  • یک اسپیسر (فاصله نگهدارنده) پلاستیکی، سرامیکی، یا فلزی بین بخش کروی جدید و حفره وارد می‌شود تا به این ترتیب امکان حرکت هموار مفصل فراهم شود.
  • هنگامی که جراح از وضعیت و حرکت مفصل جدید لگن اطمینان خاطر پیدا کرد، این بخش با مواد تمیز کننده مخصوص شستشو شده و بسته می‌شود.

مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی تعویض مفصل ران (Hip replacement) ، معمولا بین ۳ تا ۵ روز خواهد بود. با توجه به نوع عمل جراحی، سطح سلامت کلی فرد و میزان موفقیت در عملیات توان بخشی، ریکاوری کامل از عمل جراحی تعویض مفصل ران (Hip replacement) به ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. برای جلوگیری لخته شدن خون پس از جراحی تعویض مفصل ران، لازم است بیمار تحت درمان با داروهای رقیق‌کننده خون قرار گرفته و هرچه سریعتر فیزیوتراپی آغاز و بیمار برای راه رفتن آماده گردد. همچنین تجویز آنتی بیوتیک ونیز راهنمایی بیمار از نظر روش زندگی با مفصل مصنوعی نقش بسیار بالایی در روند بهبودی و رضایت بیمار از مفصل مصنوعی خواهد داشت.

جراحی ارتوپدی