تعویض مفصل زانو (Knee replacement)

تعویض مفصل زانو (Knee replacement)

تعویض مفصل زانو (Knee replacement)

تعویض مفصل زانو (Knee replacement) یا آرتروپلاستی کامل مفصل زانو یا توتال‌نی، نوعی جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان‌های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می‌کنند.

در مواقعی که به علت آسیب‌های زانو این مفصل تخریب شده است، دردهای شدیدی در آن ایجاد می‌شود که ممکن است فرد را حتی از فعالیت‌های ساده ای نظیر بالا رفتن از پله و یا راه رفتن دور کند. درد حتی ممکن است در هنگام نشستن و خوابیدن هم وجود داشته باشد. اگر استفاده از دارو، تغییر سطح فعالیت‌های روزمره زندگی و استفاده از عصا هم نتواند کمکی به کاهش مشکلات بیمار بکند معمولاً آخرین اقدام تعویض مفصل زانو (Knee replacement) است . سن بیمار، وزن وی و یا جنسیت او عامل تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری برای انجام جراحی نیست و مهمترین عامل در تصمیم‌گیری شدت درد بیمار و ناتوانی است که این درد برای زندگی بیمار ایجاد کرده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که در افراد چاق احتمال عفونت بعد از جراحی ۳ برابر و احتمال لق شدن مفصل ۱.۵ برابر افراد معمولی است.

با قرارگیری بیمار تحت بیهوشی عمومی یا تزریق داروی بی‌حسی در فضای اپیدورال نخاعی، جراح برشی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر در جلوی زانو ایجاد می‌کند. بخش آسیب دیده مفصل از سطح استخوان‌ها برداشته می‌شود و سپس سطوح به گونه‌ای شکل داده می‌شود تا توانایی نگه داشتن مفصل مصنوعی فلزی یا پلاستیکی را داشته باشد. مفصل مصنوعی باسیمان استخوانی یا مواد مخصوص دیگر به استخوان ران، درشت‌نی و کاسه زانو متصل می‌شود. پس از قرارگیری و تنظیم مناسب، بخش‌های مصنوعی متصل شده، مفصلی را شکل می‌دهد که برای عملکرد و پایدار ماندن به رباط‌ها و عضله‌های پیرامون وابسته است. در پایان فرآیند فضای ایجاد شده توسط بخیه دوخته شده و بر روی ناحیه پانسمان قرار می‌گیرد.

ممکن است ۲۴ ساعت تا یک هفته پس از انجام عمل جراحی خونریزی یا لخته‌های خون زیر پوست ظاهر شود که این کاملا طبیعی است. در حالت‌های بسیار نادری خونریزی ممکن است چند هفته تا یک ماه بطول انجامد.

بنا به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰ درصد از افراد که عمل تعویض مفصل زانو (Knee replacement) انجام می‌دهند، پس از مدتی بهبودی می‌یابند و درد و فشار وارد بر زانو آنها بسیار کاسته خواهد شد. معمولا اشخاص پس از مدتی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره بدون هیچ گونه سختی و مشکل‌ خواهد بود. حتی آنان قادر به انجام فعالیت‌هایی هستند که قبلاً به دلیل درد زانو توانایی انجام آن را نداشته‌اند.

طول عمر مفصل زانو ۱۰ سال است اما ۸۵ درصد از افرادی که تعویض مفصل زانو (Knee replacement) انجام داده‌اند ۲۰ سال برایشان دوام داشته است. اغلب افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می‌دهند میانگین سنی بین ۵۰ تا۸۰ داشته و ۶۰درصد آن‌ها خانم‌ها می باشند.درصد موفقیت این عمل بسیار بالا است.

جراحی ارتوپدی