ایمپلنت دندان (ِDental implant)

ایمپلنت دندان (ِDental implant)

ایمپلنت دندان Dental implant

ایمپلنت دندان (ِDental implant) در واقع جایگزین ریشه دندان از دست رفته است و می‌تواند پایه محکمی برای جایگزین متحرک یا دائمی دندان باشد که عملکرد و زیبایی دندان طبیعی را تقلید می‌کند. ایمپلنت با استخوان فک کاملا جوش می‌خورد و به عنوان ریشه‌ای برای تاج مصنوعی دندان عمل می‌کند.

موارد استفاده از ایمپلنت دندان (ِDental implant) :

  1. اگر بین دندان های جلو فاصله باشد برای مثال در اثر نبود یک دندان
  2. زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
  3. زمانی که کلیه دندان‌های یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت دندان (ِDental implant) استفاده کنند؟

  1. افراد بسیار جوانی که فک آنها به حد کافی رشد نکرده است.
  2. بانوانی که باردار هستند
  3. افراد سیگاری (کشیدن سیگار با ترمیم طبیعی بافت‌های بدن تداخل ایجاد می‌کند و احتمال موفق بودن ایمپلنت دندان را کاهش می‌دهد).
  4. افرادی که الکلی یا معتاد هستند.
  5. افرادی که پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته‌اند.
  6. افرادی که بیماری‌های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت ، هموفیلی و بیماری‌های بافت همبند داشته‌اند.
  7. افرادی که داروهای خاصی مثل استروئید و کورتن استفاده می‌کنند.
  8. افرادی که دندان قروچه دارند (احتمال شکست ایمپلنت دندان در این افراد زیاد است).

مزایای ایمپلنت دندان (ِDental implant) :

  • حفظ استخوان باقی‌مانده و جلوگیری از تحلیل استخوان
  • بهبود ظاهر
  • بهبود کلی کیفیت زندگی
  • دریافت نتایج فوری
  • بازگرداندن اعتماد به نفس و تجدید اعتماد
  • راحتی بیمار نسبت به پروتزهای دندانی
  • حالت طبیعی

مراحل انجام ایمپلنت دندان (ِDental implant) :

جراحی ایمپلنت دندان (ِDental implant)  با بی‌حسی موضعی و معمولاً در چند مرحله انجام می‌شود. برای کاشت دندان اگر نیاز به بازسازی استخوان فک نباشد، برای فک پایین حدودا ۲ ماه و برای فک بالا به ۳ ماه زمان نیاز است.؛ اما این زمان بستگی به شرایط استخوان فک برای قبول ایمپلنت و شرایط ایمنی بدن برای التیام و ترمیم زخم دارد و ممکن است مدت زمان بیشتری برای ترمیم و التیام نیاز باشد.

در مرحله اول پایه ایمپلنت که فیکسچر نام دارد قرار داده می‌شود. این پایه در داخل استخوان فک کاشته می‌شود. این پایه بر اساس فک بیمار و عرض استخوان فک او ساخته می‌شود. جوش خوردن و پیوند پایه ایمپلنت دندان به فک حدود چند ماه طول می‌کشد. بعد از ۳ الی ۶ ماه مرحله دوم از مراحل ایمپلنت دندان (ِDental implant) آغاز می‌شود که همان مرحله پروتز است. پروتز می‌تواند به صورت ثابت یا متحرک باشد. پروتز ثابت یا همان روکش روی فیکسچر طی حدود چهار جلسه قالب‌گیری از ایمپلنت و امتحان، به بیمار تحویل داده می‌شود. ایمپلنت‌ها می‌توانند به صورت پایه‌هایی برای پروتز متحرک نیز به کار روند، که پروتز متحرک به صورت دگمه فشاری روی آنها قرار می‌گیرد و محکم‌تر از حالت عادی در داخل دهان قرار می‌گیرد.

 

بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است. در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای جایگزینی همزمان ایمپلنت دندان وجود دارد.

در مورد دندان‌هایی خلفی که معمولاً چند ریشه‌ای هستند و مخصوصا اولین دندان‌های خلفی بزرگ که دو یا سه ریشه است، جایگزین همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولا مقدور نیست و بهتر است حدود ۶ هفته صبر کرد.

درصد موفقیت انجام ایمپلنت دندان (ِDental implant) به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیماران مختلف متفاوت است. حتی این مسئله در مورد ایمپلنت فک بالا و پایین نیز تفاوت دارد. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندان (ِDental implant) ۹۵% گزارش شده است.

دهان و دندان