حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding)

حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding)

حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding)

حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding) یا در اصطلاح باندینگ معده، یکی از جراحی‌های محدود کننده حجم معده می‌باشد. عمل جراحی حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding) برای افرادی است كه BMI آن‌ها بالاتراز ۵/۳۲بوده و یکی از عوارض مربوط به چاقی مفرط را داشته باشند .در عین حال بیماران باید تمایل شدید به خوردن شیرینی نداشته باشند و درسابقه رژیم درمانی، به خوبی به آن جواب داده باشند. ترک سیگار و تعهد به داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش از ملاک‌های تعیین کننده آمادگی فرد برای این روش است.

در روش حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding)، از طریق لاپارسکوپ حلقه‌ای از جنس سلیکون دور معده قرار داده می‌شود. حلقه سلیكونی را درحد فاصل ۵ سانتیمتر پایین‌تراز دریچه ورودی معده، بدور آن چرخانده ودرقسمت جلوئی معده قفل می‌نمایند. براین اساس معده توسط این حلقه به طور مجازی به دو قسمت تقسیم می‌شود، یكی در قسمت بالا با حجمی حدود ۳۰ تا ۳۵ سی‌سی و دیگری باقیمانده معده كه در پایین حلقه قرار گرفته است.

حلقه توسط لوله باریک وظریفی به یك مخزن کوچک بنام پورت رِزِروال، متصل و در زیر پوست در سمت چپ شکم کاشته و فیکس می‌شود تا امكان تنظیم حلقه از راه پوست با تزریق مایع بداخل مخزن فراهم گردد. تزریق در پورت به منزله تنگ‌تر كردن حلقه و ایجاد تنگنایی مابین معده کوچک و معده بزرگتر خواهد بود و عبور مواد غذایی از معده کوچک در بالا به معده بزرگ در پایین را كند نموده و ایجاد سیری زودرس در بیمار می‌كند. این حلقه اغلب می‌تواند چندسال در شكم بیمار بماند بدون آنكه بیمار را دچار مشكل خاصی نماید.

حلقه‌گذاری معده ( Gastric Banding) منجر به از دست دادن حدود ۴۰ الی۵۰ درصد از وزن اضافی فرد خواهد شد. پس از این عمل جراحی، کاهش وزن معمولاً به صورت تدریجی اما با شیب ثابت رخ می‌دهد. برخی از افراد همچنان به از دست دادن وزن تا ۳ سال بعد از جراحی ادامه می‌دهند.

کاهش وزن به کمک جراحی